maandag 18 februari 2013 - Reisverslag uit Vinnitsa, Oekraïne van Lex Wind - WaarBenJij.nu maandag 18 februari 2013 - Reisverslag uit Vinnitsa, Oekraïne van Lex Wind - WaarBenJij.nu

maandag 18 februari 2013

Blijf op de hoogte en volg Lex

18 Februari 2013 | Oekraïne, Vinnitsa

dag allemaal,
vanmorgen vroeg opgestaan, en even contact gemaakt via Skype met Tjitske. Dat is toch wel een heel leuk communicatiemiddel: je kunt elkaar spreken en zien, en ook nog eens zonder belkosten!
8.45 uur ontbijt naast de keuken van het seminarie: brood met gesmolten kaas en een dikke plak ham er op, omelet, koffie, youghurt.
Om 8.30 uur stonder er al wat broeders van de Baptistenkerk klaar om te helepen inladen, de vrachtauto van de groothandel METRO kwam er ook aa, en met enoge coordinatie van Koen hadden we snel een ketting gemaakt en konden voedselpakketten ingeladen worden: 225 voor Zmerika en 390 voor Mogoliv-Podilsky aan de Moldavische grens. De paketten voor Bar gaan via een andere route.
We waren rond 11.00 uur in Zmerinka, en ik herkende het gebouw van mijn eerste reis in 2010. Wat gesprekken gehad totdat de vrachtauto er was, enkele mannen hielpen ons met uitladen en dat was dus snel geburd. Verder naar M.Podilsky, waar we zo rond 12.30 uur aankwamen. Eerst een lunch van soep, ballen gehakt en puree, en toen naar het plaatselijke Joodse museum/samenkomstgebouw, waar al zo'n 15 mannen waren om uit te laden. Dat waren er naar onze mening genoeg, zodat we wat zijn gaan rondlopen en foto's gemaakt hebben.
Daarna zijn we naar het massagraf gegaan boven een heuvel, waar we vorig jaar mei ook geweest waren. Ondertussen was er in september 2012 een herdenkingssteen geplaatst op het massagraf van minstens 1000 Roemeense en Moldavische Joden die er in 1941 door het Roemeense en Duitse leger naar toe gedrven waren om vermoord te worden. Dat deden ze maar niet op eigen bodem. De museumdirecteur heeft ons het hele verhaal weer verteld, en de Joodse gemeenschap is heel blij, dat er nu na zoveel jaren een monumentje staat.
Tensotte waren we bij een vriend van Koen, Ruslan en zijn vrouw Archie uit India, uitgenodigd voor het avondeten. Weer zo'n overvolle tafel met gevulde pannekoeken, bieten met knoflook, puree met koolgekat, enzovoort. Ondertussen kregen we van hun 8 (!) adoptiekinderen een prachtig concert van liederen die ze met Pasen in de kerk gaan zingen. Ruslan had ons ook nog even meegenomen naar hun nieuwe kerkgebouw/-terrein van hun Lighthousekerk (majak). Een heel bijzonder gezin, met een grote gastvrijheid en hartelijke mensen.
Rond 20.00 uur in de auto gestapt, en nu om 22.00 uur thuis, vroeger dan verwacht.
Morgen: voedselpakketten in 3 busjes pakken en rondbrengen in de buurt.
Welterusten.

• 18 Februari 2013 - 22:51

Arie En Anja Van Den Heuvel:

Hallo Lex, Wij lezen met belangstelling jou belevenissen. Toch weer een heel andere reis dan die wij vorig jaar hebben meegemaakt. Het contact met de plaatselijke bevolking maakt het heel bijzonder. Je beschrijving van het eten komt ons bekend voor van de reis die wijzelf hebben gedaan door de voormalige Sovjet Unie, jaren terug. Ik kan mij voorstellen dat de bezoeken aan massagraven en monumenten grote indruk maken. Zelf ben ik de studie van Presser weer aan het lezen: over de ondergang van het Joodse leven in Nederland tussen 1940 en 1942. Onbegrijpelijk hoe zo iets hier heeft kunnen gebeuren in zo korte tijd. We kijken naar Duitsland en Polen enz., maar in Nederland werden de Joden in korte tijd ook gemarginaliseerd en uiteindelijk uit de maatschappij verwijderd. Maar mooi dat jullie nu aldaar actief zijn met brengen van voedsel. Letterlijk invulling geven aan Matteüs 25:31 en volgende. Een goede tijd en tot ziens. Hartelijke groet, Arie en Anja van den Heuvel.

• 19 Februari 2013 - 10:24

Gerben & Geke, Sam, Liz:

Dag Lex,

Wij hebben jouw reisverslagen even rustig doorgenomen.
    Jij laat ons meegenieten van indrukwekkende, bijzondere momenten.
    Zo te lezen wordt/is het weer een enerverende reis voor 'lichaam en geest'!

Groetjes vanuit Doornspijk