zaterdag 16 februari 2013 - Reisverslag uit Vinnitsa, Oekraïne van Lex Wind - WaarBenJij.nu zaterdag 16 februari 2013 - Reisverslag uit Vinnitsa, Oekraïne van Lex Wind - WaarBenJij.nu

zaterdag 16 februari 2013

Blijf op de hoogte en volg Lex

16 Februari 2013 | Oekraïne, Vinnitsa

gisteravond vergeten de klok van de wekker een uur later te zetten, dus ik wer iets te laat wakker. Gelukkig hoorde ik mijn buurman Richard naar de doucheruimte gaan. Opgestaan om 8.00 uur, Koen nhaalde ons met z'n busje om 9.00 op om bij hem thuis te ontbijten. Hij heeft een prachtige eengezinswoning met tuin er om heen, gekocht in 2006 voor 75.000 euro, zonder hypotheek, want je betaalt hier 20-24 % rente!
Heerlijk ontbijt met omelet, koffie, brood, zelfgemaakt heerlijke marmelade, en natuurlijk weer veel te veel omdat het zo lekker is allemaal.
Om 10.00 uur naar de opslagplaats onder het seminarie waar alle levensmiddelen klaarlagen. Bij aankomst stonden er wat Oekrainers een aanhangwagentje uit te laden met zakken aardappelen en appels, tbv de keuken van het seminarie -> een gift! Ze hadden 4 uren gereden om te komen brengen en gingen gelijk terug. Er stonden ook een tiental andere klaar om te helpen.
Na het verdelen van de taken konden we om 11.00 uur beginnen. In elke zak moesten 10 produkten: een blikje sardientjes, havermout, grutten, meel, thee, koekjes, gecondenseerde melk, rijst, macaroni, suiker. Je liep langs met je plastic zak en bij elek 'stand' werd er iets ingegooid, dan dichtknopen, op de stapel, en opnieuw. Met een hoog tempo waren we om 15.00 uur klaar, incl. een halfuur pauze. Bijna 1300 pakketten klaargemaakt! Heel gezellig, veel kletsen, lachen, tellen tot 10 in het Oekraiens, foto's maken, naar verhalen luisteren, enzovoort.
's Middag zijn we even de stad Vinnitsa ingelopen, door de oude Joodse wijk Jeruzalemski (er zijn in een bos vlakbij 25.000 Joden vermoord!), een winkelstraat door, even naar de gaarkeuken van rabbijn Shaul Horowitz, een russisch-orthodoxe kerk bezocht, enz.
's Avonds gegeten bij Pasja en Natsia Malevich en hun zonen Eli en Pasja. Een bijzondere man die Pasja. Toen hij eenmaal op zijn praatstoel zat, bleek hij zeer veel te weten over de geschiedenis van Israel en de verhouding van het volk Israel en de kerken. Het bleek ook, dat hij als 'leek' in vele Baptisten- en andere kerken voorgaat, natuurlijk om over Israel te preken. Ondertussen stootte zijn oudste zoon mij aan, en had op het scherm van zijn laptop een boodschap in het Engels geschreven, waarin hij mij vroeg om hem te ondersteunen om zijn vader zover te krijgen dat hij er een boek over zou gaan schrijven. Na verloop van tijd hebben we dat verzoek dan toch maar tegen Pasja gezegd, en na enig aftasten hebben we hem uitgedaagd om een soort dagboek van 50 vragen en antwoorden over Israel en de kerken te gaan schrijven.
We hebben genoten van een heerlijke maaltijd van (goed gevulde) soep, grutten met kip, een wortle- en een koolsalade, brood, zelf gemaakt vruchtensap, en als toetje thee met een gigantisch stuk zelfgemaakt chocoladetaart!
Tenslotte heft Pasja op de piano gespeeld en een lied gezongen met begeleiding van zijn accordeon. Ik heb het opgenomen op mijn fototoestel. Morgen gaan we met hem mee naar een plattelands-pinksterkerkje om naar zijn preek te luisteren. Daarom moeten we weer vroeg de veren uit. Koen komt ons om 7.30 uur met een ontbijt ophalen, omdat de kerk om 8.45 uur begint.
Je leest het goed: dit zijn dus al 2 dagen met verrassingen. En dat bevalt mij prima!
Welterusten!

• 17 Februari 2013 - 12:21

Pim Hulsman:

Geweldig, Lex! Mooi, wanneer je zo samen voor anderen wat mag betekenen en dat je oog en oor hebt voor de bijzondere ontmoetingen en verhalen.

• 20 Februari 2013 - 20:06

Ben:

Beste Lex,

Kreeg de link naar deze weblog via Koen. Ik heb alle verslagen gelezen en ervan genoten.

Groeten aan Koen en aan m'n goede vriend Evert.

Ben Vandeputte - Nijkerk