dinsdag 7 augustus, Sobibor - Reisverslag uit Sobibór, Polen van Lex Wind - WaarBenJij.nu dinsdag 7 augustus, Sobibor - Reisverslag uit Sobibór, Polen van Lex Wind - WaarBenJij.nu

dinsdag 7 augustus, Sobibor

Blijf op de hoogte en volg Lex

07 Augustus 2012 | Polen, Sobibór

Lodi gaat verder met zijn tijdlijn, nu in 1945. En koppelt er een seminar over Sobibor aan vast.
Het doet me denken aan o.a. Barend de Hond en Heintje van Hamberg uit Elburg, die op 9 april 1943 opgepakt zijn en binnen een maand in Sobibor vermoord zijn. Wat komt dat nu allemaal dichtbij. Ik vertel dit aan wat reisgenoten en kan mijn tranen niet onder controle houden, dat is maar goed ook, je kunt er niet genoeg tranen over laten gaan.
Bij aankomst zien we dat er een opgraving aan de gang is, er werken tientallen mensen. Van 2 mannen horen we, dat die al zo'n 5 jaar op kleine schaal bezig zijn en ondertussen de juiste loop van de zg Hemelvaartsweg gevonden hebben. Ook hebben ze wat Nederlandse munten gevonden.
Er is nu alleen nog bos, en veldkeien met namen van omgekomenen. Ik kom enkele bekende namen tegen: Schelvis, van Hamberg, enzovoort. Wat moet ik verder nog meer van vertellen: ja, achterin het bos weer zo'n enorme heuvel van as ......
In de bus terug zijn we er allemaal stil van. Lodi gaat verder voorlezen over de reis van Jossele. Bij al die namen kunnen we ons nu al veel meer voorstellen.

• 08 Augustus 2012 - 09:10

Dick En Anita:

Lieve Lex, Zit hier ook met tranen in mijn ogen, wat een bewogen reis...heftig! Wel mooi dat je dit zo met een groep kunt beleven en delen...nog een paar goede dagen toegewenst.
    Liefs van ons.

Tags: Sobibor, Polen