vrijdag 3 augustus: Warschau - Reisverslag uit Warschau, Polen van Lex Wind - WaarBenJij.nu vrijdag 3 augustus: Warschau - Reisverslag uit Warschau, Polen van Lex Wind - WaarBenJij.nu

vrijdag 3 augustus: Warschau

Blijf op de hoogte en volg Lex

03 Augustus 2012 | Polen, Warschau

Weer vroeg, om 8.00 uur, uit Lodz vertrokken, naar Warschau.
Aan het einde van de ochtend hebben we een lange wandeling gemaakt door enkele straten waar vroeger het getto van Warschau is geweest. Dat getto in de oude stad is in mei 1943 geheel en grondig verwoest door de nazies. En daarna is er een harde strijd gevoerd met het Poolse ondergronds leger, waardoor de rest van de oude stad Warschau verwoest is. Zelfs Churchill gaf bij een bezoek toe, dat hij nooit een zo'n verwoeste stad had gezien.
Ook het oude stratenpatroon is gewijzigd. Er staan op hoeken van straten en ook elders vele grote blokken graniet waar een situatie of een naam van het verzetsheld in gebeiteld is, helaas alleen in het Pools, soms ook in het Hebreeuws. Allemaal tekenen van een paar dagen/weken harde strijd tussen Joden en de nazies. Zeer indrukwekkend was de kleine heuvel op de plek van Mila 18, het hoofdkwartier van waaruit de Joods ondergrondse de strijd geleid heeft. Bij de Umschlagplatz hebben we een broodje gegeten: op deze plek werden de Joden verzameld om weggevoerd te worden, naar Treblinka. Per dag moesten er 6000 'afgevoerd' worden.
Lodi en zijn vrouw zijn inmiddels begonnen met de sabbath, wij hebben in het hotel gegeten, en morgen hebben we min of meer een vrije dag. Ik wil dan delen van de getto-route opnieuw lopen en wat dingen bekijken.
groet, Lex.

• 04 Augustus 2012 - 18:53

Marry :

Hey Lexie,

Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je kleinzoon!
    En net voor je vakantie...erg leuk!

Geniet van je vakantie Polen!

Groetjes Marry

• 04 Augustus 2012 - 19:05

Dick En Anita:

Ha die Lex, wat heb je weer een gave en indrukwekkende reis! We volgen het met belangstelling...mede omdat we afgelopen jaar zelf hier zijn geweest en hebben gelopen! Heb je ons hotel ook al ontdekt? Het Klezmer-hois hotel, ligt ook in de kazimierz wijk...leuk om te gaan eten...een tippie van ons ( kost niets hoor!)
    Liefs van Dick & Anita!

• 04 Augustus 2012 - 21:58

Gerben & Geke, Sam, Liz:

Dag Lex,

Indrukwekkend!
    We hebben de afgelopen dagverslagen even gelezen en worden er stil van.
    Goede en fijne dagen verder.

Groetjes,
    Gerben & Geke, Sam, Liz

• 05 Augustus 2012 - 15:37

Greetje:

Tjonge Lex, opnieuw een zeer indrukwekkende reis die je maakt......ik volg je verhalen.

• 05 Augustus 2012 - 17:07

Lies:

Hoi pap,

Wat een verhalen weer.....zullen we daar weer een dag(je) voor uittrekken als je terug bent ;-).

X Lies