Een avond in Krakov - Reisverslag uit Krakau, Polen van Lex Wind - WaarBenJij.nu Een avond in Krakov - Reisverslag uit Krakau, Polen van Lex Wind - WaarBenJij.nu

Een avond in Krakov

Blijf op de hoogte en volg Lex

02 Augustus 2012 | Polen, Krakau

deel 2 van vandaag:
na het diner zijn we vanavond naar het centrale plein van Krakov geweest: prachtig! Heel gezellig, veel terrasjes, rustige sfeer, paard-en-wagens, ergens 2 guitaarspelers en verderop een broer van Dizzie Gillipsie met zijn slow-trumpet: een heerlijke ontspannen sfeer. Wat had ik graag hier met Janneke gelopen!
En met elkaar hebben we het ook goed: we leren elkaar wat beter kennen, er ontstaan gesprekken, Lodi weet naast de ernst van het reisthema vooral ook veel humor de bus in te werken. Hij leest regelmatig een hoofdstuk uit zijn boek 'Weeskinderen' en gaat verder met de (Duitse en Poolse) Joodse geschiedenis per jaartal. We zijn nu in 1940 aangekomen.
Wat is beschaving? -> een Joodse gevangene wordt in Auschwitz uitgelachen door een SS-bewaker, toen die een latrine moest schoonmaken: 'Ha, sind sie jetzt verschmutz?' 'Nur meine Kleider sind schmutzig jetzt, aber meine Seele ist nicht verschmutzt.'
Ik heb ook een DVD van Eva Kor (die ik in 2011 in de USA bij Jack Cooney ontmoet heb) laten zien, waarin zij uitlegt, hoe zij tot vergeving gekomen is aan Mengele en zijn companen. Dat levert nog steeds reacties op van de reisgenoten, en bij mij natuurlijk ook.
Lodi weet steeds na gruwelijke verhalen een nieuw positief verhaal te vertellen. Bijv. de voormalige gevangene Jodin, die vele jaren later bij een bezoek aan Auschwitz, toch niet meer naar binnen door de poort durft. Toch stapt ze plotseling naar voren, doet enkele stappen, draait zich om en loopt weer terug, terwijl ze zegt: nu ben ik toch weer vrij naar buiten gelopen!

Tags: Krakau, Polen