1e reisdag: Amersfoort - Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Lex Wind - WaarBenJij.nu 1e reisdag: Amersfoort - Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Lex Wind - WaarBenJij.nu

1e reisdag: Amersfoort - Berlijn

Blijf op de hoogte en volg Lex

31 Juli 2012 | Duitsland, Berlijn

We zijn om 9.15 uur uit A'foort vertrokken, 2 tussenstops, o.a. bij Helmsted, en we waren rond 18.30 uur in Berlijn. Daar hebben we een wandeling gemaakt door het Scheunenviertel, een oude Joodse wijk, met veel herinneringen, monumenten, een begraafplaats (verwoest door de SA), een synagoge (idem), enkele plaquettes, e.d.
Onderweg heeft Lodi vd Kamp voorgelezen uit eigen werk: 'Weeskinderen'. Een verhaal. waarbij je meegenomen wordt op een tour van Warschau, naar Berlijn, via Lublin en andere plaatsen in Polen.
Voorts vertelt Lodi nogal wat over de Joodse geschiedenis in Oost-Europa. Dat doet hij aan de hand van jaartallen.
1933: Hitler aan de amcht, na democratische verkiezingen
1934: grote armoede onder Duitsers en vooral ook Joden. 170.000 Joden uit Polen kwamen naar Berlijn
1936: steeds verdergaande beperkingen voor de Joden. De Gestapo in Dtslnd boven de wet verheven
1927: reizende tentoonstelling 'De eeuwige Jood' om Dtslnd nog meer voor te bereiden op 'vergelding'
1938: De Anschluss met Oostenrijk; opening van Mauthausen. Kristallnacht. En een boete van 1 miljard Reichsmark aan de Joden vanwege 'schade aan duitse bezittingen'..... Pogrom met 17.000 gearresteerde Joden.
Wij hebben in een Tiroler tent gegeten, en Lodi en zijn vrouw hadden van thuis koosjer eten meegenomen, dat ze zelf in het hotel hebben opgewarmd en gegeten.
Tot morgen.

• 01 Mei 2014 - 09:07

H Bruins:

Ha Lex, een verlate lezer van je blog... Nu ik zelf in indrukwekkend Berlijn ben, lees ik je/jullie blog met veel interesse! Goed dat je het allemaal zo documenteerde, vergeten is geen optie.