zondag 4 maart 2012 - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Lex Wind - WaarBenJij.nu zondag 4 maart 2012 - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Lex Wind - WaarBenJij.nu

zondag 4 maart 2012

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Lex

05 Maart 2012 | Moldavië, Chisinau

vandaag gaan we naar de kerk, de Baptisten, daar zijn er hier meerdere van, naast de orthodoxe kerken. Het is een afwisselende dienst, waar je ook gewoon naar achteren kunt lopen om even een bekertje koud water te drinken als je dorst hebt. Er is veel zang, natuurlijk een preek, bidden in kliene groepjes, een soort vergaderingetje waar allerlei aangelegenheden besproken worden, en uiteindelijk staan we om 12.30 uur weer buiten.
Thuis bij Sam krijgen we heerlijke Moldavische soep, en koffie met zelfgemaakte taart.
's Middags rijden we naar het noordoosten om een momument te bezoeken uit WOII, een grote veldslag tussen een paar duitse en russische legers in 1944: Serpeni. Zo te horen van Sam (hij vertaalt het roemeens en russisch) is het een zware slag geweest, met aan de russische kant alleen al 11.00 doden. Het si een vooruitstekende rots met een steile wand, en onderaan een rivier, de Nistru, en een wijds uitzicht. Aan de overkant ligt Transnistrie, een strook land van 30 km breed, en 100 km land, bezet door een russisch leger, door geen enkel land ter wereld erkend, en als inkomstenbron smokkel en illegale wapenproductie. Een land van boeven en criminelen, zelfs Sam durft er niet te komen, omdat je totaal aan die mensen overgeleverd ben als er ietas gebeurt, er zijn geen enkele dipl;omatieke of andere contacten. Ongelooflijk dat zoiets bestaat hier in Europa.
Onderweg laat Sam ons een vuilnisbelt zien, waar natuurlijk van alles neergegooid wordt. Toen daat enige tijd geleden een straatprotest tegen kwam en vuilnisauto's er niet door konden, laat de regering in Chisinau als 'straf' het vuilnis in de dorpen hier in de omgeving niet meer ophalen. Dan moet je zelf je afval maar weer ergens neergooien ....