donderdag tussen de middag. - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Lex Wind - WaarBenJij.nu donderdag tussen de middag. - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Lex Wind - WaarBenJij.nu

donderdag tussen de middag.

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Lex

04 Maart 2012 | Moldavië, Chisinau

Een bezoekje aan het Jongerencentrum, multifunctioneel. Ontvangen van kinderen in lagere school leeftijd voor een goede maaltijd, huisweekondersteuning en spelen tot einde van de middag. Dan gaan ze weer naar huis, naar hun ouders. We hebben als groep een maaltijd meegemaakt: heel gezellig met 50 kletsende kinderen.
De finacien komen voor zo'n 80 % uit Nederland van Kerk in Actie, Hart voor Moldavie en Kom Over en Help. De rest komt uit Zweden, Zwitserland, e.d. 's Zomers is er een kinderkamp voor zo'n 250 kinderen, uit het hele dorp en omgeving.
Na de maaltijd, rijden we met onze bus achter een ander busje aan, dat aan zo'n 25 ouderen een warme maaltijd brengt. Omstebeurt kunnen we vene mee naar binnen. Een zeer indrukwekkende gebeurtenis: We komen in enkele zeer arme huisjes, met piepkleine kamertjes, 1 of 2 bedden er in, en soms een vloer van aangestampte aarde. Het valt ons op, dat buren, eigen kinderen en anderen uit de directie omgeving van die ouderen niet of nauwelijks de helpende hand uitsteken.
Voor ouderen, die nog wel mobiel zijn, is er een dagcentrum, met maaltijden, een douche, kleren wassen, een activiteit, aandacht, e.d. Een gewoon gezinsleven is nauwelijks bekend. Daarom wordt er in het dagcentrum voor de kinderen en voor de ouderen daar veel aandacht aan besteed.
14 kinderen verblijven permanent in een pleeggezin. 80 % van de kinderen die uit de internaten komen, zijn ziek, dus daar moet medische verzorging voor komen. Met een ziekenhuis in Chisinau is daarom een contract gelsoten. Opvallend is, dat er nog altijd vele tientallen kinderen in de internaten NIET geregiostreerd staan. Die worden dan misbruikt voor de orgaanhandel. Enkele weken geleden zijn er 2 dode meisjes langs de weg gevonden, waarvan vele organen weggehaald waren.
Voor de bovengenoemde buitenschoolse opvang is men op zoek naar een specialist(e) die de medewerkers kan triinen in het begeleiden van kinderen met onaangepast adres. Kijk eens rond in je omgeving!!
Er is nog veel, veel te vertellen, maar dat dat doe ik niet nu hier. Vraag maar aan ons, als we weer terug zijn.
groet, Lex.

• 04 Maart 2012 - 13:57

Sandra:

Trieste situatie daar, maar bijzonder dat Sam en Rodica daar een manier hebben gevonden bij te kunnen dragen aan de ontwikkeling van de meisjes. Ik heb een soort plaatsvervangende schaamte dat wij het hier met onze meiden zo goed hebben. Met jullie informatie moet er hier "iets" losgemaakt worden. Tot maandag!

• 04 Maart 2012 - 16:13

Liesbeth:

Dat zijn schokkende verhalen, die je ons geeft. Veel sterkte nog in je laatste verblijfsdagen.