zaterdag 3 maart 2012 - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Lex Wind - WaarBenJij.nu zaterdag 3 maart 2012 - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Lex Wind - WaarBenJij.nu

zaterdag 3 maart 2012

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Lex

05 Maart 2012 | Moldavië, Chisinau

Vandaag is het beter weer. We drinken koffie bij Sam thuis, ik heb even gelegeheid wat van dit verslagje in te kloppen, we maken een plan voor vandaag, je moet hier echt flexibel zijn, omdat de dingen altijd anders gaan dat je voorbereid.
We bezoeken een klooster ca 30 km verderop, het is gebouwd bovenop een rotsrichel, en de kerk is gebouwd in die totsrichel zelf, ca 10 meter onder de grond. Het is er 's zomers en 's wonters eenzelfde temperatuur. In gebruik door enkele russisch-orthodoxe monniken. Naam: Woud Orhei, aan de grens met Trans-Nistrie.
Daarna bezoeken we (kort) een pleeggezin, waarbij we van tevoren in de auto afspreken om uitdrukkelijk NIET te vlijven eten. Als je hier op bezoek komt, hoort er eigenlijk altijd een maaltijd bij. En om dat zomaar met 8 extra personen te doen... Het gezin heeft 3 eigen kinderen, 4 pleegkinderen, waarvan een lichamelijk gehandicapt, woont in 2 (slaap)kamers en een woonkeukentje. Zo klein, dat vader bij de jongens slaapt, en moeder bij de meiden... Er zijn net een halfuur geleden 3 geitjes geboren, die maar in een teil in de kamer gezet worden. Moeder Tamara verlet wat over het leven in een (pleeg)gezin. Heel indrukwekkend, hoe mensen met weinig mogelijkheden desondanks 4 (!) kinderen opnbemen die door eigen vader en moeder verwaarloosd worden. Dorp: Nicolaieu of zoiets. Het erf: modder, en modder, en een casco van een nieuw huis dat pas afgebouwd kan worden als er weer geld is. Wanneer? Niemand die dat weet.
Daarna zijn we in Orhei naar een project onder verantwoordelijkheid van Youth for Christ Moldavie gegaan, gesponsord door een kerk in Woudenberg: ' Kom en Zie'. Er werkt een nederlandse jonge vrouw Marjelle de Jong, getrouwd met een Moldavische jongeman Tudor. Een splinternieuw gebouw, voor ca 20 gehandicapte kinderen, dagopvang.
In Orhei hebben we een pizza gegeten: 2,5 euro pp incl drinken!
M.n. het pleeggezin en het gehandicaptenhuis maken op ons weer een diepe indruk, omdat we zien hoe kinderen opgevangen kunnen worden als er anderen zijn die dingen in hun leven daarvoor opofferen!