donderdag 1 maart einde van de morgen - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Lex Wind - WaarBenJij.nu donderdag 1 maart einde van de morgen - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Lex Wind - WaarBenJij.nu

donderdag 1 maart einde van de morgen

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Lex

04 Maart 2012 | Moldavië, Chisinau

Ik heb nu even tijd en een computer om een bezoek donderdagmorgen aan het Transition Home te vertellen. Daar wonen meisjes uit de internaten, die nu leren huis te houden, lezen, rekenen, voor zichzelf zorgen, verantwoor- delijkheden leren dragen, enz. Dat hebben ze eerder nooit geleerd! Op dit moment waren ze niet thuis, we moeten trouwens ook uitkijken om niet te gaan ' aapjes kijken'. Er is een wijziging merkbaar naar opvang van meisjes uit zg ' school' internaten, omdat aan die doelgroep relatief minder aandacht gegeven hoeft te worden. De meisjes uit de 'wees'internaten hebben teveel begeleiding en aandcaht nodig, die niet steeds gegeven kan worden. Door dit soort werk gaat er een preventieve werking uit tegen de vrouwenhandel, een wijdverbreid verschijnsel hier in Moldavie. En jongens dan? Die lopen beduidend minder risico in de mensenhandel, heowel er ook veel illegale orgaanhandel plaatsvindt! In het Transition Home is elke 2 jaren (..) plaats voor 8 nieuwe bewoners, daarna kunnen ze naar andere (pleeg)gezinnen, begeleid wonen, e.d. Selectie van nieuwe bewoners is vrij uitgebreid en is gebaseerd op wat de meisjes zelf aandragen: wat ze willen en kunnen voor/in hun toekomst. Vanwege de Wereldbank worden vele internaten gesloten, zodat veel wezen vaak weer op straat komen. De Wereldbank is er niet van onder de indruk, en vindt hun eigen initiatief veel beter.
Straks ga ik weer verder, we gaan nu naar de kerk, de Baptistenkerk.