vrijdag 21 oktober - Reisverslag uit Indianapolis, Verenigde Staten van Lex Wind - WaarBenJij.nu vrijdag 21 oktober - Reisverslag uit Indianapolis, Verenigde Staten van Lex Wind - WaarBenJij.nu

vrijdag 21 oktober

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Lex

22 Oktober 2011 | Verenigde Staten, Indianapolis

Vanmorgen geen directe afspraken, we hebben bij het ontbijyt lang doorgepraat over wat de amerikanen onder freedom verstaan. Het lijkt meer op een cultureel verschijnsel dan op een poltek geinspirerd recht. Zwijgen bij het zingen va het volkslied is 'not done', studenten van alles laten vastleggen bij hun aanmelding is heel gewoon en weigeren (=gebruik maken van je freedom) is echt niet handig voor je loopbaan. Altijd vriendelijk glimlachen en belangstellend vragen How are you today kun je eigenlijk niet weigeren. Maar zij moeten weer lachen om soldaten in het nederlandse leger die destijds met een haarnetje liepen om hun lange haar te beschermen. En dat vonden wij weer een vorm van freedom.
Ik heb ook even 2 delen gelezen over 'Maus', een amerikaans stripverhaal over de Holcaust. Dat wil ik nog wel eens ergens te pakken krijgen.
Daarna zijn we naar Herron Hgh School gereden, waar Deorah werkt. Zij hadden een nieuwe vlaggestol gekregen, waar met groot ceremonieel een nieuwe vlag ingehezen werd. 5 militairen aanwezig, een schoolkoortje (klasse!) dat het volkslied zong, toespraken, een dag van spelen e.d. voor de studenten. Er was een rustige een aandachtige sfeer bij de studenten: van 14-18 jaar ongeveer.
Op Ivy Tech daarna kort gesproken et een lerares Spaans, die eigenlijk alleen maaar bezig is met on-line individueel Spaanse les geven. De studenten doen dan echt hun werk thuis of op school in de bibliotheek, waar 10-tallen computers staan.
Voorts eve gesproken met lerares Judith, die een class (les geeft) heeft over 'creative writing' m.a.w. hoe kan ik op een goede en leuke manier een werkstuk maken, artikelen schrijven, enz.
Jack liet me een uitnodiging zien voor alle Ivy Tech docenten over een Professional Development Day. Er komen sprekers over Classroom-techniques, Technology in classroom, Rsources (=surviving life, financiele hulp, mediation, temabuildng, e.d.), The Power of Community, classroom fun, distance eduation, e.d.
Jack kreeg net een mail van zijn directie dat hij bj de komende vehuizg alleen een kleine boekenkast mag meenemen. Hij zal in dat geval zo'n 80% van al zijn boeken moeten wegdoen, hetgeen hem zeer spijt! Het is nl zijn 'freedom' om zijn kamer op zijn eigen manier te willen inrichten en dat kan nu net meer. Ook zegt hij de Instututional Effectiveness te vrezen mdat dat een imengng in zijn klasse-management zou betekenen. Alweer een verkleining va zijn freedom.
O.a. vanwege de mogelijkheden m tussentijds uit te stromen met een of andere vorm vorm van kwalificatie, zijn er maar zo'n 5% (!!!) van de studenten die het College uiteindelijk verlaten met een degree (=een diploma met een graad Accociate Degree).
Morgen gaan we weer verder met verhalen, maar dan over wat we in het weekend gaan doen.

groet, Lex.

• 22 Oktober 2011 - 17:35

Jacqueline:

Lex,
    Wat een ervaringen! Gelukkig heb je je mooie trui aan op de foto's,kunnen we trots op je zijn. Ben jaloers op de temperatuur daar. Ik hoop dat je nog veel mooie ervaringen opdoet en met veel enthousiasme en ideeen terug komt.
    groetjes,
    Jacqueline en Maarten