donderdag 20 oktober - Reisverslag uit Indianapolis, Verenigde Staten van Lex Wind - WaarBenJij.nu donderdag 20 oktober - Reisverslag uit Indianapolis, Verenigde Staten van Lex Wind - WaarBenJij.nu

donderdag 20 oktober

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Lex

20 Oktober 2011 | Verenigde Staten, Indianapolis

Daar gaat ie weer.
vroeg opgestaan om om 8.00 uur de eerste class (=les) bij te wonen. Het regende nogal, en sommige studenten klaagden daarover. Ik heb ze uitgelegd dat we dat in Nederland watjes noemen. Dat heet dus in het amerikaans cotton-balls. Dat werd vandaag een gevleugelde uitdrukking.
De beoordelingen van proefwerken e.d. gaan met letters: A B C D F, A als hoogste en D als laagste score, F krijg je als je niet geweest bent. In elke studiegids staat de datum vermeld, waarop je je nog uiterlijk kunt uitschrijven, voordat je een F op je conduitestaat krijgt. Die F raak je nooit meer kwijt.
Een nieuwe groep moest een presentatie houden over 'Hoe ben ik op Ivy Tech terechtgekomen'. Uiteenlopende, maar ook herkenbare uitspraken. Sommigen zeiden: maakt niet uit wat, maar DOE iets en ga door! Tenslotte heb ik nog een PP gegeven over het Nederlandse onderwijssysteem.
Enkele korte gesprekjes met studenten (t/m een 62-jarige!) gehouden.
Doorgesproken met een mexicaanse studente van 35 jaar, die naar Europa wil om daar verder talen en geschiedenis te studeren. Toen ik er naar vroeg, zei zij als advies aan twijfelende jongeren mee te willen geven: 'The clock will never go back'.
Gauw een lunch gegeten, en door naar een plaatselijk museum, waar een groep studenten een presentatie moest houden over een schilderij van een vlaamse meester uit de 16e eeuw Molenaer. De afwezigen kregen dus als beoordeling een F.
Om 15.00 uur naar een receptie van de dean (=deklaan) om alle hoog-scorende studenten eens extra in het zonnetje te zetten: gebak, cookies, toespraken, familie, enz. Mij valt steeds meer op, dat steeds de nadruk ligt op wat studenten wel kunnen en doen, i.p.v. te zeggen, dat ze dit of dat nog moeten doen/inhalen/leren.
Toen weer naar een class, die ook een presentatie hielden over hun redenen om Ivy Tech te bezoeken. Zij zeiden o.a.: 'We want to be more qualified individuals'; ik wil de gemeenschap dienen, ik wl niet meer miserabel zijn.
In deze stad zijn trouwens 26.000 studenten , en in de hele staat 150.000 studenten op Ivy Tech.
Vanavond zijn we naar het Indianapolis Mseum of Arts geweest: gegeten, en bijna de hele collectie bekeken.
Moe maar voldaan naar huis, lekker slapen.

• 21 Oktober 2011 - 12:02

Greet Petersen:

Hoi Lex,
    Dat wordt straks echt afkicken. Wat een belevenissen allemaal.
    Heb je al vrachtwagen gereden?
    Wat geweldig dat er zoveel oudere studenten zijn. Hangen ze allemaal aan je lippen als jij begint uit te pakken?
    Groetjes, goed weekend en nog veel plezier daar.

greet

• 21 Oktober 2011 - 17:15

Marien Bikker:

Dag Lex,

Bijzonder om niet alleen naar het onderwijssysteem te kijken, maaar juist om ook in persoonlijke gesprekken te ontdekken wat mensen beweegt.

Veel indrukken en ontmoetingen.

Hartelijke groet,

Marien