maandag 17 oktober - Reisverslag uit Indianapolis, Verenigde Staten van Lex Wind - WaarBenJij.nu maandag 17 oktober - Reisverslag uit Indianapolis, Verenigde Staten van Lex Wind - WaarBenJij.nu

maandag 17 oktober

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Lex

17 Oktober 2011 | Verenigde Staten, Indianapolis

Eerst eens even alle indrukken en verhalen van me af schrijven.

Jac Cooney heeft me vanaf zaterdag al heel veel verteld over allerlei zaken hoe hoe hij bezig is met zijn werk als leraar ' humanities' (' menswetenschappen'?), het werk op Ivy Technical College, en hoe hij tegen zijn werk aankijkt.
Zondag hebben we een tour gemaakt downtown Indianapolis, met nogal wat monumenten over WO I, WO II, Koreaanse oorlog, Vietnam, Irak, etc. Hij heeft zelf een jaar of 6 in het amerikaanse leger gediend in Nederland, Duitsland, Belgie, Korea, Japan, etc. Voorts hebben we een bezoek gebracht aan de openbare bibliotheek: een gigantisch gebouw, nieuw, met een werkelijk gigantische collectie! Veel bezoekers ook aan het studeren, lezen, boeken lenen.
Ook kwamen we min of meer toevallig terecht in de bibliotheek van Ivy Tech College, waar op zondagmiddag een 40-tal studenten (jongeren en volwassenen) aan het studeren waren.
's Avonds thuis gegeten, en geacht op Deborah, de vrouw van Jack, die van een familieweekend thuiskwam. Ik heb hun toen wat cadeautjes gegeven: klompjes, een molentje, bekers met Delfs blauw, en stroopwafels en Nunspeetse zwienekeutels.
Vandaag opgestaan om 6.30 uur, samen ontbeten, onderweg 2 zakken bagels gehaald om te trakteren aan langskomende collega's, en om 8.30 uur aanwezig. Jack had voor een grote banner gezorgd in de hal met als tekst ' welkom dutch collega's' . Jack houdt van foto's nemen, en neemt zo'n beetje om de 3 stappen en bij elke hand schudden een foto. Voor mij teveel, want ik onthoudt al die mensen niet, alleen die ik deze week nodig heb of nog zal ontmoeten in een andere situatie. Ik wordt over;aden met gesprekjes en informatie, maak veel aantekeniningen, en probeer dat in deze mails te verwerken. Ik wil dat elke dag opnieuw doen om alles weg te schtijven.
Toen op de kamer van Jack (zonder ramen, maar stampvol boeken over kunst- en andere geschiedenis!) koffie gedronken, enkele studenten ontmoet. Bijv. Armanda: zij wil een betere baan, haar man ondersteunen die een eigen bedrijf wil gaan beginnen, die heeft geen nekele opleioding afgemaakt maar runt nu wel een sucesvol ICT-bedrijfje. Zij heeft op het Career- Centre een MBTI-test gedaan, een typologieentest. Zelf had ze geen high-school afgemmaakt, op haar 16e gaan werken, maar nu op haar 32e toch weer een opleiding. Ze krijgt een uitkering, wil 2 jaren studeren met 6 uren in 3 dagen per week, en verder werken, voor de kinderen zorgen, en op de campus meewerken aan co-exist = meewerken aan een veilige omgeving voor jongeren die misbruikt zijn elders.
Toen Esther: begeleidtzo'n dikke 200 leraren van de ca 5000 totaal, die te laag geschoold zijn om te mogen lesgeven bij Ivy Tech.
Collega Patrick, een historicus, heeft een studie gemaakt over Dorestad!

Emilie Watson, lerares Engels. Is bezig de studenten te leren in Engels te denken en die gedachtyen op papier te krijgen om goeie werkstukken te kunnen maken.
Ze werkt ook met werkende volwassenen. Ze zegt: they are doing with living !
De gemiddeld eleeftijd is trouwens 27 jaar, enkele jaren geleden was dat nog hoger. De meesten doen deeltijd-opleidingen!
Tracey Funck: coordinatior van het Aanmeldbureau: prachtige balie en ontvangst. Elke studenrt kan zich aanmeldem, maar moet een assessment doen, waarbij meer gelet wordt op de juiste competenties dan op vooropleiding, ondanks de staats-toelatingsnormen. Uitkomsten: een programma volgen voor avo of de gewenste beroepsopleiding. De balie er naast is voor het aanvragen van stufi: alles in 'een!
Er zijn veel meer aanmeldingen dan plaatsingen, omdat velen zich alsnog terugtrekken om allerlei redenen. Sommigen proberen op 4 campussen tegelijk. Belangrijk bij de aanmedling is de vraag: Wat verwacht de student van de opleiding? Als hij loopbaanvragen heeft, gaat hij naar het Career Centre. Het assessement duurt 2,5 uur, maar ook kan een uitslag van een High-school test vopldoende uitslag geven toegelaten te worden. Plaatsing is bij Ivy Tech echt afhakelijk van de uitslag van de testen: Welke skills heeft de toekomstige student? is hier een heel belangrijke vraag. In augustus hebben ze alleen al bij 3000 (!!) studenen een digitaal assessment afgenomen. Echter: assertieve studenten weten zich nogal eens buiten de uitslag om naar binnen te praten. De staf geeft ook veel voorlichting op High schools. High school uitslagen worden alleen geaccepteerd in gesloten envelop of als die direct door de leverende high school gepost worden. Geen copieen!

Vanmiddag: Career-Centre bezocht bij Rebecca Pattens.
Je kunt ' credits' verdienen akls je een hele lijst aan activiteiten afwerkt, al voordat je met een opleiding begint. Bijv. stage gaan lopen, vrijwilligerswerk, een goeie cv maken, een portfolio, enz. Die stage (' internship') wordt in een contract vastgelegd, m.n. welke taekn je daar gaat doen. Voorts: ' job-shadowing' = meelopen in de praktijk, voordat je met een opleiding begint. Ze zeggen: College is like running a marathon, doorzetten! anders kom je niet over de eindstreep. Afgesproken, dat ik me volgende week ga aanmelden bij het Career Centre om een test te gaan doen ( de BMTI) en die met een loopbaanbegeleider na te spreken. Ik doe net of ik een zoekende ben. Ik ga ook een gesprek aan met een student aan om te spreken over de manier waarop hij de credits verdient voor zijn inschrijving bij een opleiding, zg Pathways.
Studenten leren ook een echt goeie cv te schrijven, omdat dat hier belangrijk is om een baan te zoeken.
Toen nog een kort bezoek gebracht aan het Learning Centre, bedoeld om tekorten in de algemene schoolontwikkeling bij te spijkeren. Vooral wiskunde, Engels, spreken in het openbaar (' speeching') e.d.
Veel verschillende folders en flyers meegenomen.
Morgen gaan we weer verder!

groet uit Indianapolis, Lex.

• 18 Oktober 2011 - 09:35

Gerben&Geke,Sam,Liz :

Dag buurman,

Tjonge, wat een indrukken heb jij in deze eerste dagen al opgedaan! Het duizelt vast allemaal een beetje.
    We wensen jou veel plezier voor de komende dagen.

Hartelijke groeten,
    Gerben & Geke, Sam, Liz van de Put

• 18 Oktober 2011 - 18:05

Greet Petersen:

Ha die Lex,
    Wat een belevenissen allemaal. Je harde schijf zou overbelast raken.
    Geniet en neem af en toe ook een beetje rust en las een beetje bapo.
    Heel veel plezier.
    greet