donderdag 1 augustus 2013 - Reisverslag uit Worms, Duitsland van Lex Wind - WaarBenJij.nu donderdag 1 augustus 2013 - Reisverslag uit Worms, Duitsland van Lex Wind - WaarBenJij.nu

donderdag 1 augustus 2013

Blijf op de hoogte en volg Lex

07 Augustus 2013 | Duitsland, Worms

Gisteravond zijn we vanuit Linz aangekomen in Worms, Duitsland.
Daar gaan we eerst de oude Joodse begraafplaats bezoeken uit de 10e eeuw, de oudste van Europa. Een van de bekendste rabbi is Salomon Ben Isaak, rabbi Raschi, 1040-1105. Geboren in Troyes Frankrijk, maar niet i3edereen is het daar mee eens. Rabbi Raschi is bekend geworden vanwege zijn Tora-commentaren. In 1937 is de eeuwenoude stenen stoel van de rabbi in de synagoge van Worms zwaar beschadigd/ vernietigd. Worms vormt samen met Speyer en Mainz een soort Joodse 'stedendriehoek'.
We bezoeken de oude gerestaureerde sjoel, waar we eerst even buiten getrakteerd worden op wat verhalen van een oude geschiedenis professor. De sjoel is na enkele jaren niet meer in gebruik geweest te zijn, nu weer in gebruik door een groep Russische Joden. Er is een Mikwe, dat nog steeds gebruikt wordt; het is buiten, met een lange trap naar beneden, waar het water bijna constant rond de 8 * celcius is.
Daarna bezoeken we een museum over de Joodse geschiedenis van Worms.
En tenslotte: terug in de bus om het laatste stuk te rijden van onze reis van 3600 km door Midden-Europa. We bedanken Lody voor zijn voortreffelijke reisleiderschap, en chauffeur Sjaak voor het veilig thuis brengen. Hij zegt toe, dat hij zijn fooi zal storten in het fonds van 'Het onbetaalde chauffeurtje'.

• 08 Augustus 2013 - 08:34

Els Vijfhuizen:

Hallo Lex,
    Vanmorgen vroeg op het Rechterland even een paar reisverslagen van je gelezen.(Lees ze niet allemaal hoor), weer veel wetenswaardigheden. Hoop dat je het naar je zin hebt. Hier nog steeds, samen met collega's C&M ,behoorlijk wat te doen. Volgende week start de verhuizing en de nodige gesprekken weer. Vandaag aan de slag met de nieuwste ontwikkelingen PO , bezoek Infoshop en het maken van powerpoints voor besprekingen. Dus ik vermaak me ook prima. Gelukkig wat koeler nu hierbinnen en lekkage in het printerhok!
    Goede reis verder
    Els