maandag 28 juli 2013 - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Lex Wind - WaarBenJij.nu maandag 28 juli 2013 - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Lex Wind - WaarBenJij.nu

maandag 28 juli 2013

Blijf op de hoogte en volg Lex

29 Juli 2013 | Hongarije, Boedapest

Het zal vandaag weer een zeer warme dag worden, zodat we het programma wat aanpassen om zoveel mogelijk binnen te zijn.
We bezoeken om 10.00 uur eerst de prachtige Dohany-synagoge uit ongeveer 1850, in dezelfde tijd als het inwijden van de kleine synagoge in Elburg. Er zijn 3000 zitplaatsen. Ter herinnering aan Th. Herzl is een roestvrijstalen 'treurwilg' gebouwd met de namen van de slachtoffers.
Tijdesn WO II zijn er 600.000 Joden vermoord, aanvankelijk door de Pijlkruisers, later ook door de nazi's.
We bezoeken diverse gedenkplaatsen, o.a. die van Raoul Wallenberg, de expositie in de kelder over de geschiedenis van de Joden uit Boedapest. In de synagoge zien we 2 spreekstoelen (terzijde!) een bima geheel voorin, en een orgel: duidingen voor een liberalisme binnen het Jodendom. De Synagoge heeft verder een prachtige bouwstijl, zowel binnen als buiten.
Na een rondritje door de buitenwijken (volgens Sjaak vanwege de dom-dom Tom-Tom) stoppen we even op de Heldenplatz met grootheden uit de Hongaarse geschiedenis (eigenlijk gewoon allerlei 'vechtjassen'zo te zien), en bekijken we het Schoenen-monument langs de Donau: hier werden de Joden op het laatst doodgeschoten en de rivier ingeschoven...... De schoenen herinneren ons daaraan.
Op de kade zien we een temperatuur van 40 * celsius, eventjes zelfs 41 * !!
Het middagseminar om 17.30 uur:
We luisteren en discussieren over de definitie van anti-semitisme, maar meer nog over wat je daar nu in de praktijk tegen zou kunnen doen, vooral in je eigen omgeving. Lody benadrukt het proberen door te dringen in die ander om te peilen of die wel kennis heeft over het Jodendom in het algemeen. Voorlichting blijft essentieel. Dat is een andere wijze van reageren dan het alleen via het strafrecht te proberen: daar zijn de definites ook onduidelijk. Anti-semitisme is in feite verzet tegen de Eeuwige. Ook ttv het Derde Rijk heerste veel onwetendheid. Hans Jansen noemt in zijn boek Theologie nà Auschwitz het christendom als bron van antisemitisme. Of eigenlijk: de manier waarop we er in de loop van de eeuwen mee zijn omgegaan.
Om 19.00 uur hebben we tenslotte een heerlijk diner met Joodse gerechten: matzeballensoep, erwtenmoes met gerookt vlees, en deegrolletjes met chocolade en poedersuiker.
De meesten maken na 21.00 uur nog een rondwandeling door de oude Joodse wijk.