woendag 31 juli 2013 - Reisverslag uit Linz, Oostenrijk van Lex Wind - WaarBenJij.nu woendag 31 juli 2013 - Reisverslag uit Linz, Oostenrijk van Lex Wind - WaarBenJij.nu

woendag 31 juli 2013

Blijf op de hoogte en volg Lex

07 Augustus 2013 | Oostenrijk, Linz

vandaag zijn we extra vroeg opgestaan om in alle vroegte (6.30 uur) enkele bezienswaardigheden uit de recente geschiedenis van Linz te gaan bekijken.
1. Eerst naar de Humboldstrasse 31, het woonhuis waar Hitler en zijn moeder gewoond hebben. Zijn vader was al eerder overleden, en Hitler en zijn moeder leefden daar van een staatspensioentje. Hier ontstond een van de zeer weinige echte vriendschappen die H. ooit gehad heeft: met zijn jeugdvriend Gubichek, die hem later nog opgezocht heeft in '38 bij het uitroepen van de Anschluss in Linz. Later verhuisden ze naar een goedkopere woning in Linz-Urfar. In 1907 ging Hitler in Wenen wonen.
2. De Bischoffsstrasse 3, een woonkazerne waar Eichman als kind/jongeling gewoond heeft, op de 2e verdieping.
3. De Steinstrasse met de Realschule waar Hitler als jongeling op gezeten heeft. Hij schijnt daar middelmatige prestaties geleverd te hebben.
4. Het Landestheater aan de Thaeterplatz. Hier ging Hitler regelmatig naar opera's e.d. van Wagner luisteren.
5. Op het Rathausplatz staat het Altes Rathaus, waar Hitler in '38 de Anschluss uitgeroepen heeft. Linz lag toen net over de grens, zodat het voor H. iets veiliger was als er onverwachte dingen zouden gebeuren.
6. Vanaf dit plein kun je zo over de Nibelubngenbrug kijken richting Duitsland. Daarvandaan kwam dan ook de Duitse legereenheid met Hitler. Hitler heeft ooit het ontwerp voor deze huidige brug bedacht.
7. In de Altes Dom heeft Hitler op aandringen van zijn moeder, maar met twijfels van de pastoor, 'konfirmation' gedaan.
8. In de Bethlehemstrasse bekijken we de nieuwe synagoge, die herbouwd is de vernietigende brand van de Kristallnacht in '38.
Gauw even ontbijten en dan in de bus verder naar Mauthausen, aan de grens met Duitsland. Dit kamp is al in '38 gebouwd als mannenkamp ter voorbereiding op de komende oorlog. Hier is de beruchter Todesstieg met zo'n 186 treden, hier werkte 'Hans de Doder', hier werden fenol- en andere injecties gegeven, bij -12 gr Celcius naakt en met koud water overgoten buiten staan, experimenten met vergassing van psychiatrische patiënten, enz. We bekijken de Klaagmuur met herdenkingsstenen. Er hebben 197.400 gevangenen gezeten, waarvan er 95.000 vermoord zijn. Elke 3 weken werden de arbeiders in de steengroeve vermoord en vervangen, maar óók de artsen!
We lopen het kamp uit richting de steengroeve. Ik besluit toch de hele trap af te dalen tot beneden in de steengroeve. Daar zie ik enkele herdenkingsplaquettes, en het diepe meertje onderaan de Fallschirmwand, waar velen vanaf gegooid werden en dood of nog levend in dat water verdronken. Bij het naar boven lopen probeer ik me in te denken wat er toen allemaal gebeurd is. Dat lukt me natuurlijk niet. Toch zullen we als een soort herdenking het pad naar het kamp terug stilzwijgend afleggen.
Terug in de bus bekijken we een video van S.Williger, Lipa Schmelzer, en tenslotte een deel van een 9 uur durende documentaire met interviews van SS-ers en kampbewakers. Daar doorheen klinkt de tekst 'Ik zal ze voor altijd een naam geven...'
We spreken een datum af voor een reünie: 15 oktober. En op 29 oktober presenteert Lody zijn nieuwe boek samen met Willem Ouweneel.