dinsdag 25 oktober - Reisverslag uit Indianapolis, Verenigde Staten van Lex Wind - WaarBenJij.nu dinsdag 25 oktober - Reisverslag uit Indianapolis, Verenigde Staten van Lex Wind - WaarBenJij.nu

dinsdag 25 oktober

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Lex

25 Oktober 2011 | Verenigde Staten, Indianapolis

vandaag zoveel gedaan, dat ik me nu maar even beperk tot wat hoofdlijnen.
Wie meer wil weten, moet me later maar eens goed bevragen, dan zoek ik mijn gewone aantekeningen er bij.
8.00: History Class, 1,5 uur. Gesproken over verhalen doorgeven aan de volgende generartie, zoals wij in het weekend gezien/gehoord hebben van mw. Eva Kor en Shckleton. Daarna met studenten doorgesproken over hun loopbaankeuzes, en uitgebreid uitgelegd, hoe wij bij Landstede bezig zijn met de 5 loopbaan competenties. Goeie aandacht gehad.
10.00 uur gesproken met een student van Indiana State Unversity, die een internship (=stage) kwam lopen bij Ivy Tech. Die internships zijn hier nergens verplicht, maar vrijwillig. Ze doen het toch omdat het ze veel ervaringen oplvert en een goede plaats op je cv. Deze student wilde een groep van 70 zwarte mannelijke voortijdig schoolverlaters benaderen (geen taak van de LPA!) voor verdere ondersteuning, maar slechts 8 ervan reageerden na mail, telefoon, Facebook, Hyves, en brieven. Wel een doorzetter, want hij wilde niet opgeven.
10.30 uur: een 2-uur lang gesprek met een loopbaanbegeleider van het Career Centre, om o.a.de uitslagen van 2 van mijn testen te bespreken. Ze verifieerde enkele mondelinge uitspraken van mij met die uitslagen om te kijken of ik wel consistent genoeg zou zijn. Studenten maken niet gauw een vervlgafspraak, hoewel de mate van 'handholding' (=begeleiding) hier veel hoger is dan op de highschool.
13.00 uur: History-class: lang doorgesproken met ca 6 studenten over culturele en andere veschillen. Leuk!
14.30uur: gesprek met 2 mensen van Academic Support Service. Een Ivy Tech voorziening om studenten in hun oplei ding te ondersteunen, zoals met leren hoe te leren, leren plannen, tekorten van je highschool in een zomer programma aan te vullen, enz. De meeste stdenten komen niet voor een diploma, maar om hun (algemene) vaardigheden op te krikken. Zodra ze een baan hebben, verdwijnen ze. Dat is de reden van de lage cijfers gediplomeerden: uiteindelijk meer dan 50% uitval!! Studenten proberen vast te houden, noemen ze hier Retention-programs. Stafleden zwaaien hier met het boek van Vincent Tinto: 'Leaving College'.
16.00 uur: Humanity-class: gesproken over hun manier van kiezen (soms 9 keer switchen!), allerlei ondersteu ningsprogramma's, voorlichting door een staflid over Student Development (= ontwikkeling van het gemeenschaps gevoel), onze theorie van loopbaan planning, e.d.
17.15 uur: gesproken met iemand van DSS = Disability Support Service, een soort rugzakjes ondersteuning. Alleen zijn hier de studenten zelf verantwoordelijk dat ze actie ondernemen. Indien niet, dan gebeurt er niet veel en zal de student de eindstreep niet halen. Docenten en ouders zullen daar niet snel in bijspringen. De student moet zelf zijn begeleidingsplan aan de docent laten zien. Deze voorziening wordt door de federale staat betaald vanwege de Rehabilitation Act uit 1973. Er zijn wel wat doorverwijzingscontacten vanuit de leverende highschools.
18.45 uur thuis, en lekker op de schommelbank op de veranda een sigaartje gerookt. Daarna heerlijk draadjesvlees gegeten, en chocoladecake. Ondertussen kwamen bio-dynamische kwekers van ergens hier dichtbij fruit en groente en pindasaus-vanille-ijs aan de deur verkopen.
Na tafel nog allerlei vehalen verteld over krakers in Nederland, o.a. tijdens de kroning van Beatrix in 1980
Nou stop ik er mee, ik ben moe.
Morgen naar de Indy 500.
groet, Lex.

• 26 Oktober 2011 - 17:00

Lies:

Ennnnn, pap... hoe was de Indy 500??

X Lies

• 28 Oktober 2011 - 12:00

Mooi Vooruitzicht ..:

spannende dag morgen Lex...wat zul je je vergapen en smullen kerel van al dat prachtige geronk...van die mooi auto's en motoren..hahaha